דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהי אימפרוביזציה 

מאת    [ 10/05/2008 ]

מילים במאמר: 539   [ נצפה 13659 פעמים ]

אימפרוביזציה היא שילוב של חקירה וביטוי פנימי. כאשר אנחנו מתחילים לנוע ועושים זאת מתוך רצון ללמוד ולהתנסות בתנועה, וללא כל רעיון על איך צריכה התנועה להיראות, זוהי תחילתה של אימפרוביזציה.
כאשר יש לנו עניין גם בתנועה עצמה ולא רק ברגש העולה בתוכנו או במה שאנו רוצים להביע- זו אימפרוביזציה המודעת לתנועה, הנוכחת מאחורי הפעולה.
התנועה והאימפרוביזציה אינן מנותקות מתנועות הקשורות לחיי היום שלנו: הליכה, ריצה, קפיצה, עבודה, שינוי רמת גובה, וכן מפגש עם אנשים בחלל, הפניית מבט, עצירה ליד מישהו, אחיזה בחפץ או באדם, התכופפות ותפיסה של קרסול או חפץ שעל הרצפה.
כל אלו הם אימפרוביזציה. שילוב בין תנועה ותחושה פנימית המניעה אותנו, לבין עקרונות תנועתיים אשר אנו שומרים עליהם ולא מקריבים אותם למען תנועה יפה או מרשימה.

אימפרוביזציה אמיתית מתחברת לקצב ההרמוני של היקום, לתנועה המעגלית של העולם, ולתנועה הרב כיוונית של הגוף, ומשלבת את כל אלו עם תנועה ספונטנית, המיוחדת לכל אדם באשר הוא.

אימפרוביזציה היא היכולת להגיב לרגע. להיות נוכח ולמצוא בתוך עצמך את המקום הרענן שמסוגל להגיב לשינויים בכל רגע ורגע ולפעול בערנות בדיוק וללא רעיון לגבי מה אמור להתקבל.
אימפרוביזציה מביאה עימה יופי כי היא התחדשות. כאשר פועלים ממקום פנימי, אזי כל רגע ורגע ישנה נוכחות עזה וחיבור לעצמנו.
תנועה היא כל פעולה שאנו מבצעים בגופנו. כאשר התנועה שלנו נובעת מחיבור לגוף ומהבנה של מבנה הגוף, המשקל שלו, היחס בין הגוף לאדמה והחשיבות של תנועת המפרקים בתנועה - אז מתרחשת תנועה טבעית, קלילה וזורמת.

איך זה קורה?

זו קודם כל היכולת שלנו להתחבר למשקל הגוף שלנו, להרגיש את הגוף ולהבין מהי תנועה. התנועה יוצאת מתוך השקט ומתוך היכולת שלנו להכיל את עצמנו.
אחר כך ממשיכה התנועה דרך הקשר בין איבר לאיבר ודרך התחושה של גוף נע - הנפח, המסה והקשר בין איבר לאיבר ומפרק למפרק.
אימפרוביזציה קורית בכל רגע בו אנחנו מאפשרים לעצמנו לנסות משהו חדש. הגוף זז מתוך סקרנות ללמוד ולגלות מהי התנועה, מהו המשקל, מהו החלל ומה הקשר ביניהם.
העבודה מחזקת אותנו ומפחיתה את השחיקה והעייפות הנגרמים לגוף, עקב יציבה לא נכונה, מתח תמידי, ופחד מתחושות ורגשות. דרך התנועה גוברת הרגישות לעצמנו ולאחר.
דרך הגוף מתחולל שינוי עמוק, המביא לחיינו איכויות של עוצמה, קלילות ובהירות, ומאפשר לנו לגשת אל החיים בצורה רעננה ובריאה יותר.


אימפרוביזציה ותיאטרון תנועה

אימפרוביזציה היא מושג רחב עד מאוד. בשיעורי התנועה שאני מעביר, חלק מנושא האימפרוביזציה הוא תיאטרון התנועה. הכוונה אינה למשחק, תקשורת מילולית והצגה, אלא לנוכחות מלאה של האדם ולחיבור בין התנועה לבין האדם הנע - משקל גופו, תנועתו בחדר ומסלול איבריו בחלל.
האימפרוביזציה מתרחשת כאשר מאפשרים לגוף לנוע תוך כדי נוכחות. תשומת הלב אינה מופנית רק פנימה ולכן לכל תנועה יש משמעות המתקיימת מעבר לגבולה היא. התנועה מניעה את החלל ומשפיעה על האדם הנע ועל שאר האנשים. כל תנועה יוצרת מערכת אקולוגית מיוחדת בה נפגשים אנשים, תורמים זה לזה ומשפיעים אחד על התנועה של השני.
תיאטרון ותנועה ואימפרוביזציה לא חייבים להיות קשורות לקול ולדיבור. כשמישהו רץ ומחליט לעצור פתאום זו כבר אימפרוביזציה. כשמישהו אחר, עוצר לידו ומניח עליו יד - זה כבר תיאטרון תנועה. בשביל להתייחס זה אל זה לא חייבים להביט בעיניים ולא חייבים לדבר. ישנם דרכים אינטימיות ועדינות יותר להתייחס זה לזה ולהיפגש. כמובן שבתיאטרון תנועה לא חייבים להיות עדינים. גם לאחוז פתאום במישהו שרץ ולעצור בעדו זה בסדר.

מה שחשוב זה להיות נוכח בפעולה וקשוב לרצון ולהחלטה. אז, כל החלטה וכל פעולה הבאה בעקבותיה היא אימפרוביזציה. וכל מה שמתרחש הוא תיאטרון תנועה.
נדב בנתור, מורה לתנועה, לאימפרוביזציה וליציבה נכונה.
מלמד תיאתרון תנועה ואימפרוביזציה בתל אביב, בטבעון ובחיפה.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב